Werksfeer als tool voor het aantrekken en behouden van personeel
Het is voor werkgevers heel nuttig om werksfeer in te zetten als marketingtool bij het aantrekken van nieuwe medewerkers, blijkt uit een onderzoek van Randstad dat zij eind 2021 publiceerden. De meeste mensen vinden een nieuwe baan in hun eigen netwerk via vrienden, familie en kennissen (32%) gevolgd door job search engines (19%) en LinkedIn (17%). Het is dus extra belangrijk dat er een fijne werksfeer is. Dit zorgt namelijk niet alleen voor blije gezichten op de werkvloer, het zorgt ook voor werknemer die na werktijd graag aan anderen vertelt dat er een goede sfeer hangt binnen het bedrijf. Deze positiviteit en de fijne werksfeer dragen ook weer bij aan het behoud van je personeel.
Werksfeer is onderdeel van employer branding (wat maakt het bedrijf aantrekkelijk en onderscheidend). Een prettige werksfeer is essentieel voor een goede samenwerking, medewerkers halen er motivatie uit en zijn bereid om harder te werken. Als de werksfeer fijn is, stralen medewerkers dat ook uit en dat kan een reden zijn voor potentiële medewerkers om voor het bedrijf te kiezen. Medewerkers zijn het visitekaartje van een bedrijf en een fijne werksfeer kan het verschil maken in de strijd om personeel op de arbeidsmarkt. Bedrijven hebben werksfeer niet volledig in eigen hand, de onderlinge band tussen collega’s speelt hierin ook een rol. Bedrijven hebben wel invloed op onderstaande factoren die de sfeer op de werkvloer bevorderen. Investeer hierin.
"Als de werksfeer fijn is, stralen medewerkers dat ook uit en dat kan een reden zijn voor potentiële medewerkers om voor het bedrijf te kiezen"
Waardering en aandacht
Het geven van een compliment doet wonderen voor het zelfvertrouwen van medewerkers en leidt tot betere prestaties op de werkvloer. Geef regelmatig een gemeend compliment en vertel waarom jij blij bent met de medewerker. Dit geeft ze het gevoel dat ze gezien worden. Vraag ook eens naar het privéleven van collega’s en laat merken dat je geïnteresseerd bent, zo geef je echte aandacht en dat waardeert de medewerker.
Meer vrijheid en flexibiliteit
De meeste mensen houden er niet van om klakkeloos werk uit te voeren, zonder eigen input te mogen leveren. Geef medewerkers de vrijheid om zelf met nieuwe initiatieven te komen. Dit zorgt voor meer creativiteit en zelfstandigheid. Medewerkers ervaren meer plezier in hun werk en beschouwen hun taken bovendien als nuttiger. Of zet werkuren flexibel in als dat mogelijk is door op verschillende tijden shifts aan te bieden waaruit medewerkers zelf kunnen kiezen. Het bieden van vrijheid en flexibiliteit maakt een vacature onderscheidend, waardoor mensen over de streep worden gehaald om te solliciteren.
Toegankelijkheid
Het personeel heeft samen veel kennis van zaken, waar werkgevers niet altijd van op de hoogte zijn. Hoe toegankelijk ben je als werkgever? Een open houding zorgt voor transparantie en eerlijkheid en dat zorgt er vaak voor dat mensen meer informatie delen met elkaar. Bespreek met medewerkers hoe zij de sfeer binnen het bedrijf ervaren en sta open voor feedback. Geef als werkgever het goede voorbeeld met een opendeurenbeleid, dan zijn medewerkers eerder bereid om even binnen te lopen.
Voorzieningen
Investeren in de fysieke en mentale gezondheid van medewerkers zijn vereisten voor goed werkgeverschap. Denk hierbij aan het aanbieden van de juiste tools, zoals een ergonomische bureaustoel of fijn zittende werkkleding. De mentale gezondheid van medewerkers bevorder je door werkstress te monitoren en bij gezondheidsinitiatieven aan te sluiten. NOWJOBS is daarom onlangs een samenwerking gestart met OpenUp, een organisatie die professionele hulp op het gebied van mentaal welzijn toegankelijk maakt voor iedereen. Als de basis op orde is ontstaat er ruimte voor medewerkers om een professionele en gezellige werkomgeving te creëren. Goede koffie, een mogelijkheid tot sporten en personeelsuitjes weten medewerkers ook erg te waarderen.
Een juiste invulling van bovenstaande factoren zorgt voor een aantrekkelijke positie op de arbeidsmarkt. Medewerkers stralen uit naar hun omgeving, klanten en nieuwe medewerkers dat zij het naar hun zin hebben. Een blije medewerker vertelt over het bedrijf aan vrienden, familie en omgeving. Deze mond-tot-mond reclame is heel effectief en gratis PR voor jouw nieuwe vacature. Geef in de jobomschrijving aan waarom de sfeer bij jouw bedrijf zo goed is en waarom het onderscheidend is van andere bedrijven. Vraag medewerkers wat zij als l positief ervaren binnen het bedrijf en gebruik deze quotes in vacatures of berichten op social media voor het werven van personeel. Tip: plaats een foto of video van het team bij de vacature. Zo ontstaat direct een beeld van het bedrijf en de werksfeer en kan iemand zich hiermee al een beetje beter identificeren.
NOWJOBS
De NOWJOBS-app biedt de mogelijkheid om medewerkers toe te voegen aan een favorietenpoule, waarbij een bedrijf aangeeft tevreden te zijn over de samenwerking. Op deze manier kan een bedrijf de waardering uitspreken over bijverdieners, waardoor zij gemotiveerd zijn vaker voor het bedrijf te werken.
Wil je ook werksfeer inzetten als marketingtool bij vacatures? Vertel dan in je jobomschrijving in de app wat meer over je werksfeer, dat vinden de bijverdieners fijn! Heb je hulp nodig bij het aantrekken van personeel?