14 juli 2022

Medewerkers inzetten als ambassadeur van jouw bedrijf

Marketeers steken veel tijd in de branding en (online) communicatie van een bedrijf naar de buitenwereld. Grote campagnes worden ingezet om de klant te overtuigen van een product of dienst. Maar vaak wordt de inzet van eigen medewerkers over het hoofd gezien. Dat is een gemiste kans, want mensen kopen juist het liefst van andere mensen. Daarbij kennen medewerkers het bedrijf als geen ander en zijn zij ook fan van het merk. Dit maakt ze de perfecte ambassadeurs om in te zetten voor jouw bedrijf. Hoe je dit doet vertellen we je in deze blog. 

Eigenlijk is iedere medewerker ambassadeur van het bedrijf en is het belangrijk dat zij zich hiervan bewust zijn. Medewerkers zijn het visitekaartje van het bedrijf naar (potentiële) klanten, partners en sollicitanten. Maar het online ambassadeurschap is waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd en je wil het medewerkers ook zeker niet verplichten. Dit komt namelijk geforceerd over en draagt niet bij aan een goede werksfeer. Er zijn genoeg medewerkers die het juist leuk vinden om zich extra in te zetten voor het bedrijf. Dit kan iedereen zijn binnen een organisatie, van het management tot stagiaires.  

Doelstellingen en waarden 
De betrokkenheid van medewerkers start bij het delen van de doelstellingen en waarden van de organisatie. Zo weten zij waar het bedrijf voor staat en wat de toekomstplannen zijn. Als je dit met je medewerkers deelt zijn ze meer betrokken zijn bij het doel van een organisatie en zullen ze gemotiveerd zijn om ambassadeur voor jouw bedrijf te zijn.  

Interne social media training  
Niet iedere medewerker post of deelt zomaar zelf een bericht over het bedrijf op een eigen socialmedia-account. Vaak vanwege de onzekerheid om iets te plaatsen of het verkeerde te zeggen. Organiseer daarom een training waarin het marketingteam een duidelijk beeld geeft van de content die medewerkers beter wel of niet kunnen delen het bedrijf om de onderlinge sfeer tussen collega's onder de aandacht te brengen. Ook kun je een aanvullende social media training geven aan de medewerkers die niet vertrouwd zijn met de mogelijkheden van de kanalen. Dit maakt de drempel om content te delen lager. 

Deel content  
Maak content die medewerkers kunnen delen bij bijvoorbeeld een productlancering, hoogtepunt van het bedrijf of een nieuwe vacature. Op deze manier delen medewerkers een link of beeld gemakkelijk via social media en blijft de boodschap gelijk. Zij kunnen dit bericht natuurlijk altijd nog eigen maken door er zelf een tekst bij te plaatsen, maar de boodschap blijft hetzelfde. Zorg er wel voor dat de content aansluit bij de medewerkers, zodat het voor hun netwerk leuk is om te lezen.  

Of geef je ambassadeurs een aantal onderwerpen om zelf te gebruiken. Bijvoorbeeld een inspirerende quote, ontwikkelingen binnen het bedrijf en trends uit het vakgebied. 

Tip: Maak een format voor de banner op LinkedIn voor medewerkers om zelf in te stellen op hun persoonlijke profiel. En stuur gelijk een link mee naar hoe je dit doet ?. 

Vertrouwen en aanmoediging 
Geef je ambassadeurs het vertrouwen en de ruimte om hun eigen verhaal of ervaringen bij het bedrijf te vertellen. Unieke content levert namelijk meer engagement op dan algemene content vanuit een bedrijf. Dit betekent dat meer mensen het bericht zien, liken en reageren.  

Laat medewerkers ook zien dat hun effort wat oplevert. Geef een medewerker bijvoorbeeld een beloning bij het aandragen van een nieuwe medewerker. Monitor de posts van je medewerkers en geef een like of reactie. Dit moedigt de ambassadeurs aan om vaker iets te posten.  

Wil jij ook je medewerkers inzetten als ambassadeurs? Ga dan aan de slag met deze tips! Ben je nog op zoek naar medewerkers? Wij helpen je er graag bij. 

Neem contact met ons op!

account_circle

Marketing - 14 juli 2022