Terrasgangers genieten weer volop van het mooie weer en dit zorgt voor piekdrukte in de horeca. Maar het personeelstekort waar de branche al sinds de eerste lockdown mee kampt is nog niet achter de rug. Het is dus extra belangrijk dat je het terras optimaliseert en het huidige personeel motiveert om deze zomer te knallen op het terras. Op deze manier trek je namelijk ook nieuwe medewerkers aan. Bovendien realiseer je hiermee een betere beleving voor je gasten. We geven je tips om van je terras een groot succes te maken. 

De afgelopen tijd heeft de horeca het niet makkelijk gehad en zich gedwongen aangepast aan de personeelstekorten. Sommige restaurants en cafés kiezen ervoor om minder reserveringen aan te nemen om zo de drukte te reguleren, maar de meeste horecabedrijven willen graag weer volledig open. Het goede nieuws is dat consumenten wel bereid zijn meer geld uit te geven in de horeca, met name de jongere generaties zegt FSIN*. Dit is dus hét moment om een inhaalslag te maken, maar dat lukt niet met te weinig of onervaren personeel.   

Samenstellen ideaal team
Een goedlopend terras begint bij het samenstellen van het perfecte team. We kunnen het niet genoeg benadrukken: begin op tijd met het werven van personeel. Teamleden kunnen nu eenmaal pas goed samenwerken als zij opgeleid zijn en ingespeeld zijn op elkaar. De samenstelling van een horecateam bestaat meestal uit een mix van fulltimers en flexibele krachten. Fulltimers zijn de stabiele basis van een bedrijf. Zij zijn er de meeste dagen van de week zoals managers en hoofdchefs. Daarbij kan een horecabedrijf niet functioneren zonder flexibele krachten die één of twee keer in de week naast hun school of studie werken. Flexibele medewerkers maken het namelijk mogelijk om snel op- en af te schalen wanneer de drukte niet altijd voorspelbaar is of tijdens seizoendrukte.  

Als het team (bijna) volledig bij elkaar is raden we aan om een dag in te plannen voor een terrastraining. Dit zorgt voor een goede start van het seizoen. Tijdens de training leer je medewerkers de belangrijkste kneepjes van het vak: gastvrijheid, hygiëne, allergenen en meer. Organiseer ook een proefavond met nieuwe gerechten van het menu, aanbevelingen voor wijntips of een cursus biertappen. Hierdoor kunnen medewerkers oprecht goede aanbevelingen geven en dit draagt bij aan een positieve gastbeleving. Daarbij zorgt het ook nog eens voor echte teambuilding, collega’s leren elkaar alvast kennen waardoor de samenwerking soepeler verloopt.  

Gooi medewerkers niet in het diepe
Nieuwe medewerkers in het diepe gooien is nooit een goed idee. Ondanks het organiseren van een trainingsdag, kunnen nieuwe medewerkers zich nog steeds onzeker voelen. Veel horecabedrijven werken daarom met een buddysysteem, waarbij ervaren medewerkers worden gekoppeld aan nieuwe medewerkers. Nieuwe medewerkers kunnen vragen stellen aan hun buddy en krijgen ook actieve een-op-een coaching op de werkvloer. Dit geeft ze zelfvertrouwen en zorgt voor een goede werksfeer.  

Plan ook een gesprek in met zowel vaste als flexibele medewerkers om de voortgang te bespreken. Tijdens het gesprek krijgen medewerkers ook de ruimte om aan te geven wat goed gaat en wat de verbeterpunten zijn. Je creëert op deze manier een open cultuur binnen het bedrijf en medewerkers voelen zich gehoord.  

Efficiënte looproutes   
Het zal misschien niet gelijk bij je opkomen, maar efficiënte looproutes zijn een must bij een succesvol terras stelt Rob Bongers van HorecaDevelopment. Er wordt veel tijd besteed aan het design en de looproutes binnen in het restaurant, maar het terras wordt vaak vergeten. Maak daarom een terrasplan waarbij de looproutes naar de bar het kortst zijn en medewerkers overzicht hebben over alle tafels. Je kunt er ook voor kiezen om een uitgiftepunt vanuit de bar naar buiten te maken of bij enorme drukte water- en wijnflessen in ijsbakken te zetten. Zo kun je gasten direct een drankje aanbieden bij aankomst op het terras.  

Een digitaal terras   
Goed werkende systemen zijn heel handig op een druk terras. Niets is zo vervelend als tijd kwijt zijn aan bestellingen aan tafel opnemen en aan de keuken doorgeven, terwijl dit veel makkelijker kan. Namelijk met een digitaal bestel- en kassasysteem waarmee efficiënt tussen de bediening en keuken gecommuniceerd kan worden.  

Tip: heb je een uitzonderlijk druk terras? Maak gebruik van een QR-code op tafel! Gasten bestellen via een QR-code en de bestelling wordt door de medewerker aan tafel gebracht. Het is een handige manier om de snelheid erin te houden en wordt als laagdrempelig en leuk ervaren door gasten.  

Gemotiveerd personeel   
Zorg ervoor dat je medewerkers een positieve en proactieve houding hebben. Dit stralen zij immers ook uit naar de gasten. Omarm daarom de hoogtepunten en het harde werken van de medewerkers, bijvoorbeeld door de weekomzet bij te houden op een bord dat zichtbaar is voor al het personeel. Hebben je medewerkers een hele zomer lang en hard gewerkt op het terras? Sluit het seizoen dan feestelijk af met een gezellige borrel. Hier kunnen medewerkers naar uitkijken en het motiveert ze om volgend seizoen terug te komen.  

Flexibel personeel met NOWJOBS  
Ben je voor deze zomer nog op zoek naar flexibel personeel om je team compleet te maken? In de NOWJOBS-app staan 40.000 bijverdieners klaar om te werken in de horeca. De app biedt vele voordelen, zoals het volledig ontzorgen van de administratie en het opbouwen van een favorietenpoule.

Benieuwd naar de mogelijkheden?   
 

Neem contact met ons op!

 

account_circle

Marketing - 10 juni 2022