Geduld wordt op de proef gesteld: tips om je tijd nuttig te besteden

coronavirus-horeca-maatregelen-tips-NOWJOBSDe coronacrisis raakt ons allemaal. De een nog harder dan de ander. Dinsdag 21 april heeft minister-president Mark Rutte tijdens de persconferentie aangegeven dat de maatregelen worden verlengd tot 20 mei. Dit betekent dat de horecabranche nog steeds op slot zit. Lees in deze blog wat je in de tussentijd kunt doen, zodat jouw zaak goed is voorbereid voor een heropening.

Ondernemers kunnen gebruikmaken van een speciaal hulppakket om de pijn iets te verzachten. Er werd gehoopt op versoepeling van de maatregelen, maar volgens Rutte is dat nog niet mogelijk omdat het risico en de druk op de zorg nog te groot is. Natuurlijk staat de gezondheid van mensen voorop, maar het is voor ondernemend Nederland enorm balen.

Het ziet ernaar uit dat de horecabranche zich op moet maken voor de zogenoemde ‘anderhalve-meter-maatschappij’ om de verspreiding van het coronavirus te vertragen. Stel dat je op 1 juni weer open mag en er licht is aan het einde van de tunnel, hoe pak je die 1,5 meter samenleving aan in jouw horecazaak? Je leest hier vijf praktische tips!

horeca-maatregelen-coronavirus-tips-NOWJOBS

Serveren op 1,5 meter afstand

Sommige horecaondernemers hebben er al over nagedacht; hoe komt mijn zaak eruit te zien als ik 1,5 meter afstand moet houden tussen klant en personeel? We kunnen allemaal niet in de toekomst kijken, maar erover nadenken en dingen uitproberen is altijd slim.

Ga je de tafels herverdelen of ga je aan de slag met plexiglas? Wil je werken met een centraal punt waar het eten op wordt geserveerd, of met een trolley die je aanreikt bij de gast aan tafel? Zo kunnen de gasten het eten zelf ophalen, zonder dat er contact is tussen klant en personeel.

Mag je het terras uitbreiden?

Het is al een tijdje lekker weer. Hopelijk kun je de zomerpiek dit jaar nog benutten. Onlangs worden de eerste positieve berichten de wereld ingeschoten dat de terrassen mogelijk op 1 juni weer geopend mogen worden. Dit duurt nog even, maar nu kun je je wel alvast voorbereiden op de gasten die zin hebben in een koel biertje of wijntje op het terras. Je zult ongeveer de helft van de tafels en stoelen weg moeten halen. Ga daarom bij de gemeente na of het mogelijk is om je terras uit te breiden. Zo kun je meer klanten kwijt kunt op het terras en daarbij toch de 1,5 meter afstand bewaren.

Ga je je prijzen verhogen?

Ga er eens goed voor zitten en reken alles goed uit. Wat heb je nodig om deze situatie te overleven? Moet je je prijzen verhogen? So be it. Er zal minder omzet gedraaid worden omdat je minder klanten in je restaurant kwijt kunt. Daarom moet je ervoor zorgen dat je de klanten díe je binnen hebt, zo goed mogelijk helpt. Ga voor die extra service! Zo zorg je dat de klantloyaliteit hoog wordt en blijft. Voor extra service zijn klanten vaak bereid om wat meer te betalen. 

Bezorgen met succes

Je bent net als anderen misschien al wel begonnen met bezorgen. Veel ondernemers komen erachter dat dit een succes blijkt te zijn. Evalueer dit proces eens met je bezorgers, maar ook met je klanten. Zij hebben waardevolle tips voor je die ze misschien niet zomaar als feedback op een website willen achterlaten. 

Maak ook eens een berekening van deze nieuwe toevoeging op je businessmodel. Misschien is het wel een blijvertje, ga je het uitbreiden of er zelfs volledig op focussen. Je restaurant heeft dan wel minder tafels, maar als er genoeg animo is voor bezorging kun je daarmee toch een hoop compenseren. Meten is weten.

Huisstijl en social media

Denk er ook over na of je je huisstijl wilt vernieuwen. Kijk bijvoorbeeld op Freelance.nl of Fiverr. Er zijn voldoende grafische vormgevers die je voor een klein bedrag willen helpen met restylen. Zij hebben op dit moment ook minder te doen en helpen je graag. 

Deze periode is ook heel geschikt om je social media uit te breiden. Misschien heb je je eigen kanalen al, maar kijk of je je meer kunt verdiepen in zo vindbaar mogelijk zijn. Plaats bijvoorbeeld op je website per gerecht een blog, die je samen met je kok schrijft. Deel dit via jouw social media en blijf zo in contact met je klanten. 

Of maak een informatieve post hoe asperges worden gestoken, laat weten dat het terras schoon is, de kaart is vernieuwd of dat jullie staan te trappelen om de gasten te verwelkomen. Door storytelling en leuke verhalen toe te voegen aan je website of social-mediakanaal trek je meer bezoekers naar je website. Met name toeristen maken op deze manier een keuze naar welk restaurant ze gaan, en daarvan profiteer je na de lockdown. Facebook en vooral Instagram zijn heel geschikt, kijk bijvoorbeeld naar @TheAvocadoShow of @PizzaCaféDesem. Een waardevolle investering! 
 

The-AvocadoShow-Instagram
@TheAvocadoShow op Instagram